Smluvní pokuty za předčasné ukončení smluv v telekomunikacích reguluje zákon
Proti nezákonné výši smluvní pokuty ze strany mobilních operátorů se lze účinně bránit. Počínaje 8. srpnem 2013 zákon nedovoluje při výpovědi smlouvy účtovat více než pětinu součtu zbývajících měsíčních paušálů nebo součtu minimálního sjednaného měsíčního plnění. Toto zákonné omezení se týká všech účastnických smluv (uzavřených v době před 8. 8. 2013 i následně). Vyplývá to z novely zákona o elektronických komunikacích.
Účastník, který předčasně vypověděl smlouvu na dobu určitou a po kterém operátor požadoval vyšší než zákonem přípustnou smluvní pokutu, může ve lhůtě dvou měsíců od doručení vyúčtování proti němu podat reklamaci. Samo podání reklamace sice nemá odkladný účinek vůči povinnosti uhradit vyúčtovanou cenu, ČTÚ je ale oprávněn v odůvodněných případech na žádost spotřebitele tento odkladný účinek reklamaci přiznat.
Nevyhoví-li operátor podané reklamaci, může se spotřebitel domáhat svých práv u ČTÚ návrhem na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace, a to ve lhůtě do 1 měsíce ode dne, kdy se o výsledku vyřízení reklamace dozvěděl. I v rámci tohoto typu řízení může účastník požádat o přiznání odkladného účinku pro povinnost zaplatit reklamované vyúčtování, a to až do doby rozhodnutí o námitce.
Námitkové řízení je zpoplatněno správním poplatkem ve výši 200 korun, spadající mezi náklady řízení. O jejich náhradě úřad rozhodne podle výsledku sporu.
Takzvaná „Husákova novela“ zákona o elektronických komunikacích poskytla v rámci přechodných ustanovení operátorům půlroční lhůtu (do 8. 2. 2014) výhradně pro zapracování příslušných změn do smluvních dokumentů. Okamžik změny smluvních podmínek ale není rozhodný pro povinnost aplikovat limit výše smluvních pokut již od nabytí účinnosti novely, neboť tato povinnost plyne přímo ze zákona. O tomto právním výkladu ČTÚ operátory detailně informoval v říjnové měsíční monitorovací zprávě.
Mgr. Martin Drtina
tiskový mluvčí
Českého telekomunikačního úřadu