Jak správně sepsat smlouvu o vytvoření a provozu internetových stránek
Jansa, Mokrý, Otevřel & partneři v.o.s., advokátní kancelář
Sokola Tůmy 16
70900 Ostrava
http://www.lawyer.cz
Celá řada podnikatelů zcela nedostatečně má ošetřeno vytvoření internetové prezentace a její provoz, s čímž je samozřejmě spojeno riziko nápravy v případě problémů. Tyto problémy resultují jak z nedostatečné úpravy součinnosti, z chybějících termínu zakotvených pod sankcí smluvní pokuty,
chybějící licence k redakčnímu systému, předání zdrojových kódů internetových stránek apod. Na co je tedy nutné pamatovat při vytvoření internetové prezentace a jejím provozu, by měl sdělit následující článek.
Při vytváření internetových stránek bude rozhodná písemná smlouva, která má většinou smíšenou povahu (smlouvy o dílo, licenční, apod.).
Doménové jméno
Ve smlouvě je nutné definovat doménové jméno, pod kterým budou internetové stránky umístěny. Pokud registrací provádí i zhotovitel stránek, pak je nutné si ohlídat, že registrace byla opravdu provedena na objednatele. V této souvislosti je dodávám, že hodnota doménového jména jako taková je utvářená teprve obsahem internetových stránek umístěných pod danou doménou a jejich propagací. Toto zmiňuji z toho důvodu, že v praxi se setkávám s názorem, že hodnota domény je dána např. výši obratu eshopu provozovaného pod touto doménou. Pokud tvůrce stránek je pověřen i registrací a prodlužováním registrace doménového jména, pak je nutné toto mít pod naprostou kontrolou, aby nedošlo k expiraci domény. Nicméně doporučuji tuto činnost přenést na držitele doménového jména.
Součinnost při tvorbě grafického návrhu
Předání veškerých podkladů ze strany objednatele, určení způsobu komunikace smluvních stran a schvalování jednotlivých návrhů je pro úvodní fázi zcela klíčové. Proto je nutné, aby objednatel zejména definoval svou představu, cílovou skupinu webu a funkčnost redakčního systému. Proto objednatel by ve svém vlastním zájmu měl co nejpřesněji definovat a sdělit či předat zhotoviteli:
a) vizuální styl (CID – Corporate Identity Design) v předem sjednaném rozsahu a formátu, a v rámci tohoto logo, preferované barvy a styl písma;
b) specifikaci jednotlivých rámů a menu či podmenu internetové prezentace (tzv. layout);
c) klíčová slova určená pro SEO (search engine optimalization);
d) další pro něj rozhodující prvky spojené s plánovanou internetovou prezentací.
Grafický návrh je autorským dílem, a jako takový by měl k němu veškerá majetková práva vykonávat objednatel.
Obsah stránek, databáze
...
Zde není konec článku. Pro zobrazení plné verze všech článků se prosím přihlaste nebo se zcela zdarma registrujte